اینگونه دوش بگیرید تا سرحال شوید

ممکن است فکر کنیم که دوش صبحگاهی ما را سر حال و پرنشاط می‌کند، اما اگر عکس آن اتفاق بیفتد چه؟ نحوه‌ی دوش گرفتنِ ما با شرایط فیزیکیِ بدن مرتبط است. دوش گرفتن، می‌تواند ما را برای خواب و یا برای شروعِ روزی پرتلاش و پرنشاط، آماده کند. این مقاله، نحوه‌ی صحیحِ دوش گرفتن صبحگاهی را برای روزهای کاری پرمشغله، شرح می‌دهد که می‌تواند شما را سرحال‌تر کند.

شما حدود ۴۰۰۰ ساعت‌ از زندگیِ بزرگسالی‌تان را در حال دوش گرفتن هستید، شاید بیش‌تر از زمانی که برای مطالعه، ورزش یا تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهید. اما این احتمال وجود دارد که آن را اشتباه انجام دهید. اگر دوش صبحگاهی می‌گیرید، احتمالا فکر می‌کنید که شما را برای آن روز پُر انرژی می‌کند، اما در واقع می‌تواند اثری معکوس داشته باشد.

در حقیقت پزشکان، دوش آب گرم را برای کسانی که مشکل به خواب رفتن دارند، توصیه می‌کنند تا به آنها کمک کند که راحت‌تر بخوابند. چرا که قرار گرفتن در معرضِ هوای خنک بعد از حمامِ گرم، دمای بدن را به طور ناگهانی کاهش می‌دهد و به ذهن آرامش می‌دهد. این کار برای زمانی که می‌خواهید بخوابید مناسب است نه شروع روزتان. اگر قصدتان این است که با دوش صبح‌گاهی، کاملا بیدار شوید، باید یک تغییر ۹۰ ثانیه‌ای ایجاد کنید.

راز ماجرا در ایجاد تضاد است. روش کار به این صورت است:

زمانی که کارهای نظافت معمول را انجام دادید، آب را تا آخر سرد کنید و حدود ۳۰ ثانیه زیر آن بایستید. اگر لازم بود، نفس‌نفس بزنید یا فریاد بکشید (برخی می‌گویند این کار کمک می‌کند). بعد از ۳۰ ثانیه، آب را تا جایی که می‌توانید گرم کنید و ۳۰ ثانیه زیر آن بایستید. این کار عُروق را باز می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و حس کاملی از سرزندگی و نشاط را بر می‌انگیزد. در نهایت، علاوه بر این کارها یک بار دیگر هم زیر آب یخ بروید. این کار همیشه باید با آب سرد تمام شود.

شاید از خود بپرسید: «چرا باید اول صبح چنین سختی‌ای به خود بدهم؟» زیرا واقعا جواب می‌دهد.

آب‌درمانیِ گرم و سرد، هزاران سال است که استفاده می‌شود. در فنلاند، سونا خوش‌گذرانی محسوب نمی‌شود، بلکه ضرورت است. این کشور با جمعیت ۵ میلیونی، ۲ میلیون سونا دارد و ۹۹ درصد از فنلاندی‌ها، حداقل هفته‌ای یک‌بار از مزایای آرامش‌بخشِ سونا استفاده می‌کنند.

۳۴-heart02

فکر می‌کنم که فنلاندی‌ها و تحقیقات علمی، تأیید بیشتری را برای پیشنهاد ما فراهم می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که آب‌درمانی از طریق موارد زیر به سلامت و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند:

کاهش استرس: در تحقیقی که توسط مجله‌ی پزشکی Free Radicals انجام شده است،‌ با بررسی وضعیت بدنی ۱۰ فرد سالمی که به طور مرتب در آب یخ شنا می‌کردند، مشخص شده است که انجام چنین فعالیتی، مقاومت بدن را در برابر فشارهای بیرونی افزایش می‌دهد. هنگام ایجاد یک کسب‌و‌کار هم، مقابله با فشارها، برای شفافیت ذهن ضروری است.

سیستم ایمنی قوی‌تر: مطالعه‌ی دیگری نشان داده است که دوش آب سرد به صورت روزانه، تعداد گلبول‌های سفیدِ خون را (برای مقابله با بیماری‌ها) افزایش می‌دهد. بدن در تلاش برای گرم کردن خود، سرعت سوخت‌و‌ساز را تسریع و سیستم ایمنی را فعال می‌کند و در نتیجه گلبول‌های سفید بیشتری آزاد می‌شوند.

بهبود گردش خون: سرخ‌رگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها زمانی که در معرض آب سرد قرار می‌گیرند، منقبض می‌شوند. تنگ‌شدنِ موقتی، فشار خون را بالا می‌برد که برای سلامت قلب و عروق فوق‌العاده است.

افزایش توانایی سوزاندن چربی: تحقیقات نشان داده‌اند، جذب گلوکزی که در نتیجه‌ی سرما به وجود می‌آید، سلول‌های چربیِ قهوه‌ای را می‌سازد که گرما ایجاد کرده، انرژی آزاد می‌کنند و شما را لاغر نگه می‌دارد.

کمک به مبارزه با افسردگی: یافته‌های تحقیقی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که دوش آب سرد، سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک می‌کند و مقدار بتا-اندورفینِ خون را افزایش می‌دهد. بتا-اندورفین‌ها پیام‌‌های الکتریکیِ مؤثری را از عصب محیطی که به مغز متصل است، مخابره می‌کنند که می‌تواند اثر ضد افسردگی، داشته باشد.

هنگامی که این عادت جدید را امتحان می‌کنید، باید کاملا انتظار سختی و مشکل را داشته باشید، اما به همان مقدار هم آماده باشید که روز خود را با شادابی بیشتری نسبت به هر وقت دیگری، آغاز کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی نت سام