خواب راحت داشته باشید

بیدار شدن بعد از یک خواب کوتاه کمتر از ۵ ساعت می‌تواند احساسی به شما دهد که انگار روی بستری از زغال داغ راه می‌روید. بنابراین متخصصان علم خواب توصیه می‌کنند که باید حداقل میزان خواب ۸ ساعته در طول شبانه روز داشته باشید.

برخی در این میان تصور می‌کنند خواب بیش از حد می‌تواند ایده آل باشد اما این روند تنها چرخه خواب را مختل می‌کند. خواب بیش از حد همیشگی، می‌تواند عوارض جسمی و روانی به همراه داشته باشد و چرخه بیولوژیکی بدن را مختل کند. برای مثال برخی تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که بیش از حد می‌خوابند، دچار کمردرد، سکته مغزی، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شوند. گاهی عوارض جدی‌تر خواب طولانی می‌تواند شامل افسردگی، سوء مصرف الکل و یا آپنه انسدادی خواب شود.

خواب آرام و راحت اما تنها راهکار برای ریکاوری یا احیای بدن بعد از یک روز پرتلاش است. ۱۲ نکته وجود دارد که با رعایت آن می‌توانید خواب بهتر و با کیفیت‌تری داشته باشید.

  1. سعی کنید زمانی بخوابید که واقعا خسته هستید و خواب به سراغتان آمده است.
  2. داشتن نظم همیشه خوب است. تلاش کنید برای زمان خوابیدن و بیدارشدن هم ساعت منظمی داشته باشید.
  3. با توجه به تأثیر بی‌خواب کننده نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و همچنین نوشابه‌های انرژی‌زا بهتر است که ۴ تا ۶ ساعت پیش از خوابیدن، قید آنها را بزنید.
  4. سیگار همیشه بد است و خطرناک. اما برای اینکه حداقل خواب راحتی داشته باشید شب‌ها، به ویژه پیش از رفتن به رختخواب از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  5. توجه کنید که اتاق خواب شما به اندازه کافی آرام، کم‌سروصدا و تاریک باشد. اگر محیط اطراف پرسروصدا است، از گوشگیرهای مخصوص استفاده کنید.
  6. سعی کنید، دمای اتاق خواب نه گرم باشد و نه سرد. دمای مطلوب اتاق خواب ۱۸ درجه سلسیوس است.
  7. اگر چه ورزش در رفع استرس مؤثر است، اما تلاش کنید از تحرکات ورزشی شدید پیش از رفتن به خواب خودداری کنید. ورزش باعث گردش بیشتر و سریعتر خون می‌شود.
  8. از خواب طولانی در طول روز پرهیز کنید. خواب بعدازظهر برای سلامتی مفید است اما یک ربع تا نیم ساعت!
  9. بعضی‌ها عادت به تماشای تلویزیون، مطالعه یا حتی کار با لپ‌تاپ در تختخواب دارند. اما به افرادی که دچار بدخوابی یا بی‌خوابی هستند، توصیه می‌شود که دور این کار قلم بکشند. به ویژه نگه کردن زیاد به صفحه گجت‌ها در هنگام شب ترشح هرمون‌های خواب راحت را در بدن شما مختل می‌کند.
  10. درصورتی که هنگام خوابیدن ناآرام هستید و پیوسته در تختخواب غلت می‌زنید، بهتر است که دائم به ساعت نگاه نکنید، چون بیشتر زیر فشار عصبی قرار می‌گیرید و دشوارتر به خواب می‌روید.
  11. اگر حس می‌کنید که خوابتان نمی‌رود، سعی نکنید به زور بخوابید. بهتر است بلند شوید و خود را با چیزی سرگرم کنید، تا به طور طبیعی خسته شوید و خوابتان بگیرد.
  12. خواب درست و راحت یکی از مهمترین عوامل داشتن بدن سالم است. مشکلات برای همه به اندازه کافی در طول روز وجود دارد و بهتر است قبل خواب دیگر بی خیال آنها تا فردا شوید. بی‌خوابی و بدخوابی شما شاید به خاطر این است که همیشه به مسائل و کارهایی فکر می‌کنید که در روزهای بعد قرار است انجام دهید.بهتر است یک دفترچه کوچک کنار تختتان داشته باشید و این کارها یا مشغله‌های ذهنی را یادداشت کنید. با همین کار این مشغله‌ها کوچکتر به نظر می‌رسند.

گردآوری:مجله اینترنتی نت سام