خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ

همگی می دانیم که وارد کردن میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، لازم و ضرری می باشد(۵ بار در روز). میوه ها و سبزیجات از مواد غذایی مهمی می باشند که در پیشگیری از بیماریهای قلبی و سکته،کنترل فشار خون،کاهش خطر ابتلا به انواع سرطانها و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماریهای چشمی مانند آب سیاه و ….موثرند. اما توصیه اخیر کارشناسان تغذیه آن است که برای به دست آوردن حداکثر فایده، مصرف میوه ها وسبزیجات را گسترش داده وتا جایی که امکان دارد از تمامی میوه ها و سبزیجات با رنگها و طعم های مختلف استفاده کنیم.

مصرف میوه ها و سبزیجات، سبب تقویت سلامت عمومی بدن شده و به طور طبیعی حاوی ترکیبات مغذی و مفید فراوانی می باشند. دانشمندان با تحقیق بر روی ترکیبات و فیتو کمیکال های موجود در میوه ها و سبزیجات، به رنگ آنها پی برده اند.

۹-health02
سبز:
غذاهاى سبز رنگ حاوى مواد شيميايى ضد سرطان هستند مثل انواع ايزوتيوسيانيت ها. در عين حال آنها حاوى لوتئين و زيزانتين هستند كه اين دو آنتى اكسيدان خطر از بين رفتن شبكيه را كه يكى از علل اصلى نابينايى است، كاهش مى دهند.
رنگي‌ است آرامش‌بخش؛ هر چيز سبزي كه شما مي‌بينيد اين خاصيت را داراست و اين در مورد ميوه‌ها و سبزيجات سبز رنگ نيز صادق است. اين رنگ براي افراد عصبي و نا‌آرام بسيار مفيد است. رنگ سبز خاصيت ضدعفوني‌كننده‌ دارد و مناسب براي بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي و بيماري‌هاي روده‌‌اي (يبوست)‌، معده (سوء‌هاضمه، زخم معده و…)، كليه (سنگ كليه و ناراحتي‌هاي مجاري ادراري)‌، ريه (مشكلات تنفسي، آسم و …) و رحم مي‌باشد. اين رنگ براي درمان زخم‌هاي عميق سوختگي‌هاي شديد نيز موثر است. اين خواص در ميوه‌ها و سبزيجاتي كه سبزرنگ هستند به وفور يافت مي‌شود. تحقيقات نشان داده ميوه‌ها و سبزيجات سبز‌رنگ خاصيت ضدعفوني‌كنندگي دارند و در هضم غذا و جذب آن موثرند.
ميوه‌ها و سبزيجات سبز رنگ براي افرادي كه از بيماري‌هاي عصبي رنج مي‌برند، توصيه شده است. سبزيجات سبز رنگ همچنين در درمان زخم‌هاي عميق و سوختگي‌ها و بيماري‌‌هاي ريوي و كليوي بسيار موثر است و در بهبود بيماري‌هاي قلبي مصرف فراوان دارد. مثلا جعفري داراي خواص ضدعفوني‌كننده خون و دستگاه گوارش مي‌باشد. جعفري موجب تحريك عضلات روده و رحم مي‌شود و مناسب براي معده و هضم غذاست. برگ اين گياه مناسب براي زخم‌هاي عميق است و جوشانده آن مناسب براي بيماري‌هاي كليوي و مجاري ادرار است.
۹-health05
زرد:
غذاهاى زرد مملو از ويتامين C هستند و در عين حال برخى از صدمات ناشى از راديكال هاى آزاد روى پوست را كاهش مى دهند.
رنگي شادي‌آفرين، درخشان، زنده و محرك. سبزيجات و ميوه‌هاي زردرنگ معمولا اشتهاآور و در عين حال مناسب براي هضم غذا هستند. ميوه‌جات و سبزي‌هاي زرد‌رنگ تصفيه‌كننده كبد، روده‌ها و كليه‌هاست. اين مواد غذايي در درمان بيماري‌هاي معده (ورم معده)‌، كيسه صفرا، يبوست و فشار خون و همين طور مشكلات ريوي مناسب هستند و در تقويت غدد لنفاوي و قلب موثرند و بسيار انرژي‌زا مي‌باشند و محرك اعصاب.
سيب زرد: انرژي‌‌زا، ضدعفوني‌‌كننده قوي روده و مناسب براي تقويت روده‌ها و معده، محرك كليه‌ها و مناسب براي سنگ كليه و مجاري ادرار، تقويت‌كننده اعصاب، رفع‌كننده يبوست و اسهال، مناسب براي اختلالات تنفسي.
 ۹-health06
نارنجى:
اين ميوه ها حاوى بتاكاروتن هستند كه باعث تقويت سيستم ايمنى مي شوند و از آسيب هاى ناشى از راديكال هاى آزاد كه باعث پيرى زودرس مى شوند پيشگيرى مى كنند. مواد مغذى ميوه هاى خانواده سيتروس (مركبات) باعث بهبود سلامت دهان مى شوند.
رنگي جذاب و سر زنده و شاداب كه در نهايت جذابيت و جلب توجه احساس ‌زدگي ايجاد نمي‌كند. سبزيجات و ميوه‌هاي نارنجي رنگ و كلا هر شيء نارنجي رنگ در افزايش شير مادران بسيار موثر است. مواد غذايي نارنجي رنگ بسيار انرژي‌‌زاست و محرك مناسبي براي اعصاب و سودمند براي مشكلات تنفسي و ضدسرفه، ضدآسم و سل ريوي هستند و در درمان سنگ كليه و كيسه صفرا و بيماري‌هاي معده و روده موثر هستند.
۹-health03
قرمز:
مواد غذايى قرمز رنگ ليكوپن دارند. اين ماده يك ضد سرطان شناخته شده است. اسيد الاجيك موجود در اين محصولات نيز خطر آسيب ديدن DNA را كاهش مى دهد. فلاوينوئيدها كه عمدتا در گيلاس، آلبالو و خانواده توت (تمشك و شاتوت و بلوبرى) يافت مى شوند، قدرت تدافعى آنتى اكسيدان ها را افزايش مي دهند، از سلول ها در برابر صدمات ناشى از راديكال هاى آزاد محافظت مى كنند. به حفظ عملكرد قواى استدلال و منطق در مغز كمك مي كنند و جلوى پيرى را مى گيرند.
رنگي‌است محرك و اشتهاآور. رنگي پرانرژي كه همين خصوصيات در مواد غذايي قرمز رنگ هم ديده مي‌شود. معمولا ما براي خوردن خوراكي‌هايي با رنگ قرمز بسيار راغب هستيم. ميوه‌ها و سبزيجات‌ قرمز رنگ علاوه بر اين كه افزايش‌‌دهنده اشتها هستند، براي افراد كم‌خون و افرادي كه كمبود آهن دارند بسيار مناسب است. همچنين در درمان عفونت‌‌ها و سوختگي‌هاي شديد بسيار موثر است و معمولا اين ‌گونه ميوه‌ها و سبزيجات در درمان بيماري‌‌هاي ريوي، مشكلات روده (يبوست)‌ و رحم به كار برده مي‌شود. مواد غذايي قرمز رنگ بسيار پرانرژي بوده و در تقويت قلب و افزايش فشار خون و غلظت خون بسيار مفيد و تقويت‌كننده روده و كبد است.
۹-health04
بنفش:
انگور و كلم بنفش حاوى آنتوسيانين هستند كه از سلول ها در برابر آسيب هاى اكسيداسيون محافظت مى كنند و در نتيجه آن ظهور علائم پيرى به تاخير مى افتند. اين مواد مغذى كه مسئول رنگ تيره ميوه ها هستند به فرآيند درك و استدلال كمك مي كنند و ساير آنتى اكسيدان هاى موجود در آنها نيز ضد سرطان هستند.
 ۹-health07
سفيد:
رنگ سفید برخی میوه ها و سبزیجات در اثر وجود ترکیبات خاصی به نام “آنتواگزانتین” می باشد که خیلی شبیه به یک آنتی اکسیدان عمل می کند. محصولات سفید رنگ مانند: سیر و پیاز حاوی ماده ای به نام “آلیسین” می باشند که درکاهش فشار خون و کلسترول موثرند. این ماده هم چنین در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثر می باشد. میوه ها و سبزیجات سفید رنگ هم چنین حاوی ترکیبات مغذی هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و علاوه بر آن منبع غنی از ماده آلی پتاسیم می باشند.
سایر مواد غذایی حاوی این ترکیبات عبارتند از : سیر ، انواع پیاز ( قرمز، سفید)،موز، قارچ، سیب زمینی، وگل کلم …

نکته:

رژیم غذایی سالم و متعادل، رژیمی است که شامل تمامی میوه ها و سبزیجات از تمام رنگها باشد. رژیم غذای که در برگیرنده تمام مواد غذای با تمامی رنگ های مختلف می باشد، ضامن سلامت عمومی بدن بوده و می تواند در پیشگری از بیماریهای مختلف موثر باشد؛ بنابر این سعی کنید بشقاب غذایی شما، رنگین کمانی از رنگها باشد.