خورش گوجه سبز

اين غذا به دليل فيبر زيادش به شما توصيه مي‌شود. البته چه بهتر كه آن را كم روغن بپزيد؛ به نحوي كه سبزي‌ها را در حداقل روغن سرخ كرده و با مقدار محدودي از برنج آن را ميل كنيد. در ضمن، جايگزين كردن سينه مرغ به جاي گوشت قرمز هم به كاهش ميزان كالري دريافتي كمك مي‌كند.

اگر خورش گوجه سبز را دوست دارید راه هایی وجود دارد که این خورش را در فصول دیگر سال نیز که گوجه سبز نیست تهیه کنید.
یکی از این روش ها فریزکردن گوجه سبز و نگهداری از آن به صورت یخ زده است. البته در این صورت باید گوجه سبز را دیرتر به خورش اضافه کنید. چون پس از یخ زدن زودتر می پزد و ممکن است له شود.

مواد لازم :

  • گوجه سبز ۲۰ عدد
  • جعفری تازه ۳۰۰ گرم
  • نعنا خشک ۳ قاشق غذاخوری
  • سینه مرغ ۲ عدد
  • پیاز ۳ عدد
  • نمک و فلفل به مقدار کافی
  • روغن به میزان لازم
  • زردچوبه به مقدار لازم
  • شکر ( در صورت تمایل) به میزان لازم

طرز تهيه:

۲ عدد از پیازها را خرد کنید ، نمک و زردچوبه بزنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند ؛ مرغ ها را بهمراه ۱ عدد پیاز خرد کرده و به همراه نمک ، فلفل و ۲ لیوان اب بگذارید با حرارت ملایم بپزند.

جعفری ها را با آب سرد بشویید و بگذارید آب اضافی اش برود. سپس جعفری ها را خرد کنید و به پیاز در حال تفت خوردن اضافه کنید و ۵ دقیقه باهم تفت دهید ، نعنا خشک را نیز اضافه کنید سپس تمام این مواد را به مرغ های در حال پخت اضافه کنید ( وقتی آب مرغ نصف شد اضافه کنید ).
پس از ۳۰ دقیقه گوجه سبزها و مقداری شکر به مرغ در حال پخت اضافه کنید ، ۱۵ دقیقه صبر کنید تا طعم ها ترکیب شوند و گوجه سبزها نرم شوند سپس در ظرف بکشید و به همراه برنج سفید سرو کنید ( مقدار شکر سلیقه ای می باشد).

نکته ها : 

  • این غذا بدلیل ترشی گوجه سبز نیازی به افزودن ترشی ندارد ، در صورت تمایل میتوانید بجای مرغ از گوشت قرمز استفاده کنید.
  • مدت زمان پخت را میتوانید با توجه سلیقه شخصی تان در میزان پخت مرغ یا گوشت میتوانید کم و زیاد کنید اما مراقب باشید گوجه سبزها له نشود.
  • ارزش غذايي ۱۰۰ گرم گوجه سبز برابر است با ۸ گرم كربوهيدرات، ۸۴/۲ گرم چربي، ۶/۱ گرم پروتئين و فيبر خام نيم درصد.همچنين با خوردن ۱۰۰ گرم گوجه‌سبز، ۵ درصد ويتامين A، دو درصد ويتامين۱ B، يك و نه دهم درصد ويتامين۲ B، دو و هشت دهم درصد نياسين، ۱۳ درصد ويتامين C، پنج درصد كلسيم، ۲ درصد فسفر و ۵ درصد آهن مورد نياز بدنتان تامين مي‌شود.
  • مصرف گوجه سبز براي درمان شب‌كوري، مفيد است و همچنين بيماري‌هاي نقرس، رماتيسم و تصلب شرايين با خوردن گوجه سبز بهبود مي‌يابد. گوجه سبز، خاصيت مسهلي دارد و خشك شده آن براي درمان اعصاب و كم‌خوني مفيد است. همچنين مدر است و اعمال كليه‌ها را تنظيم مي‌كند.

گردآوری:مجله اینترنتی نت سام