درست نفس بکشیم

روش و مزایای صحیح تنفس

پرانایاما یعنی دم گستری یا توسعه ی انرژی ونیروی حیات. پرانایاما مخفف واژه های پرانا و آیاما است. پرانا طبق نگرشهای یوگا مایه حیات و فعالیت موجودات است.آیا ما نیزبه معنای توسعه و گسترش است.
به پرانایاما نباید به عنوان یک سری تمرینات تنفسی که باعث افزایش دخول اکسیژن به بدن میشود توجه کرد،گرچه وارد شدن اکسیژن دربدن یکی ازجنبه های بسیار سودمند این تمرینات است. پرانا به معنای انرژی حیاتی و آیاما به معنای توسعه و گسترش.

مهمترین قسمت پرانا،حبس دم است. برای حصول این مرحله لازم است که پرتوجو ضمن آگاهی ازمراحل سیستم تنفس درانجام تمرینات مهارت پیدا کرده باشد.ازاین رو درتمامی تمرینات تاکید بردم و بازدم زیاد است تا ظرفیت شش ها افزایش یابد، وبین سیستم اعصاب و سیستم پرانیک تعادل لازم ایجاد شود تا پرتوجو قادربه حبس دم گردد.

تنفس دریوگا با نفس کشیدن معمولی که موجب ادامه حیات و سوخت وسازبدن است تفاوت دارد. درتنفس معمولی وروزمره اغلب مردم به تنفسهای کوتاه و سطحی عادت دارند،که نتیجه آن نارسائی ها وعوارضی است که به آن مبتلا میگردند مانند سرگیجه ،سردرد، خستگی های پی درپی ،و…

درهرنفس عمیق ۷ برابر تنفس معمولی اکسیژن ازهوا به ریه ها فرستاده خواهد شددر نتیجه خون به حد اعلای خود ازاکسیژن شارژ میشود. عمرانسان بستگی زیادی به نوع و طریقه تنفس دارد، اشخاصی که نفس های سریع و کوتاه میکشند ،طول عمرشان کوتاهترازافرادی است که کندوعمیق میکشند. یوگی های قدیم طول عمرافراد رابرحسب تعداد تنفس آنها اندازه گیری میکردند نه برمبنای سن.تنفس ارتباط مستقیم با قلب دارد. تنفس کند ضربان قلب را کندمیکند،وقتی ضربان قلب کند باشد عمرانسان افزایش می یابدبه عنوان مثال قلب موش دقیقه ای ۱۰۰ ضربه دارد وعمرکوتاهی دارد.اما ضربان قلب نهنگ درهردقیقه ۱۶ میباشدوحدود ۲۵سال عمرمیکند.
تمرینات تنفسی با تغییرانرژیهای احتباس شده دربدن پرانیک ،و جذب کافی پرانا بدن راسالم میکند. جوینده روحی که نیازمند آرامش ذهن است به تمرینات مقدماتی روحی نیازدارد تا درپایان، بسیاری ازتمرینات پرانایاما رامانند حبس دم مورد استفاده قرارداده، با کنترل جریان پرانا ذهن راآرام وکنترل نماید. تنفس حیاتی ترین انرژی دربدن است که روی تمامی فعالیت های سلولی حتی سلول مغزی، اثرمستقیم دارد. ینیروی زندگی و آیاما به معنی تداوم و گسترش هستند. بنابراین پرانایاما به معنی گسترش و تداوم گستره پرانا میباشد. آنچه که شما درحین تنفس وارد بدن میکنید بلکه پراناست نه فقط هوای اتمسفری. به آرامی ویکنواخت وبا تمرکز ذهن هوارا وارد بدن کنید ونفس راتا زمانی که احساس آرامش میکنید نگه دارید وسپس با آرامی بازدم انجام دهید درهیچ مرحله ای از تمرینات پرانایاما نباید فشاری به خود وارد نمود.

روش تنفس صحیح ( پرانایاما) :

  • نشستن چهار زانو به صورت صاف به طوری که کمرو ستون فقرات صاف باشد.
  • بدست ها روی زانو و کف دست ها رو به بالا باشد .
  • جهت ایجاد تمرکز می توانید چشم ها را ببندید و یا نگاهتان رو به جلو باشد و در این صورت به نقطه ی سیاهی روی کاغذ A4 توجه کنید .
  • در ۵  ثانیه و به تدریج نفس بکشید و اکسیژن را به ریه ها بدهید  ، ۵ ثانیه آن را نگه دارید و طی ۵ ثانیه دی اکسید کربن را بیرون بدهید .
  • روزی سه مرتبه  و هر بار ۱۰ دفعه این عمل را تکرار کنید .

پیامدهای تمرینات پرانایاما:

بدن لاغرومحکم وسالم میشود ، چربی های بدن کاهش یافته ، چهره براق و نمای خاصی به خود میگیرد،چشمها مانند الماس میدرخشند و شخص بسیار خوش سیما و جذاب میگردد
تنفس باید همیشه از سوراخهای بینی انجام شود مگراینکه به منظور خاصی ازدهان استفاده شود. سوراخهای بینی باید به طور منظم تمیز شوند. در طول تمرین نسبت به سوراخهای بینی آگاهی داشته باشید. موقع دم باید سوراخهای بینی منبسط شوند و هنگام بازدم دروضعیت طبیعی باشند.

مکان تمرین:

مکان تمرین باید تمیز و پاک و آرام باشد، ازاتاقی که هوای گردآلود دارد برای تمرین پرهیز کنید. به طورکلی ازتمرین درنور مستقیم خورشید اجتناب شود به استثنای صبح زودو طلوع خورشید که مفید است .

وضعیت نشستن:

برای تمرین انتخاب یک حالت راحت از وضعیت های مراقبه لازم است.درطول تمرین بدن باید آرام و بی حرکت باشد. در طول تمرین سرو ستون فقرات راست نگاه داشته شود.

تذکرمهم :

تمرینات تنفسی باید بعدازآساناها و قبل از مراقبه انجام شود .بعد از تمرین پرانایام تنها میتوان در وضعیت شاوآسانا بدن را وانهاده کرد.
درانجام تمرینات تنفسی مهم است که همیشه به خاطر داشته باشید تمرین نباید با فشار، با سرعت و بیش از توان انجام گیرد ، به طور دقیق آن را مانند آسانا انجام دهید.

گردآوری:مجله اینترنتی نت سام