شامي ريحان

ریحان سرشار از کارتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن است که می‌توانند در بدن تبدیل به ویتامین A شوند. بتا کاروتن نسبت به ویتامین A دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری است چرا که نه تنها ازسلول‌ها در برابر آسیب رادیکالهای آزاد محافظت می‌کند بلکه از اکسیده شدن کلسترول خون توسط رادیکال‌های آزاد در رگ‌های خونی نیز پیشگیری می‌کند.

با اکسیده نشدن، کلسترول در دیواره رگ‌های خونی ایجاد نمی‌شود و به این ترتیب، از ایجاد تصلب شرائین یا گرفتگی رگ‌ها و حمله قلبی نیز پیشگیری می‌شود. ریحان منبع خوبی از منیزیم نیز می‌باشد. این گیاه با ایجاد آرامش در عضلات و رگ‌های خونی موجب تقویت دستگاه قلبی عروقی می‌شود و جریان خون را در رگ‌ها بهبود بخشیده و خطر نامنظم بودن ریتم‌های قلبی و اسپاسم‌های قلبی‌ عروقی را کاهش می‌دهد.

مواد لازم :

  • سیب زمینی‌ متوسط  ٢ عدد
  • گوشت چرخ کرده  ۴۰۰ گرم
  • پیاز درشت  ١ عدد
  • ريحان تازه ١ دسته كوچك
  • زنجفيل تازه    ١ ق سوپخوری
  • آرد سوخاري  ١ ق سوپخوری
  • تخم مرغ      ١ عدد
  • دارچين  به مقدار لازم
  • زردچوبه به میزان دلخواه
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهيه:

ابتدا ادويه ها را به گوشت اضافه كرده دقت داشته باشيد خون گوشت راه نيفتاده باشد.

پياز و سيب زميني را در ظرفي جدا رنده ريز كرده آبش را دور ريخته و به گوشت اضافه مي كنيم.

تخم مرغ را به همراه يك قاشق آرد سوخاري اضافه كرده زنجفيل تازه را به اندازه يك قاشق غذاخوري رنده كرده و به همراه ريحان هاي خرد شده به مواد اضافه مي كنيم و خوب چنگ مي زنيم .
گلوله هايي در دست درست كرده و وسط آن را سوراخ كرده و در روغن از قبل داغ شده سرخ مي كنيم.

در صورت تمایل می توانید وسط این شامی ها را سوراخ نکنید و سرخ نمایید.

گردآوری:مجله اینترنتی نت سام