صبحانه بخورید و لاغر شوید

صبحانه اوّلین وعده غذایی است که در هنگام صبح خورده می‌شود، وعدهٔ صبحانه معمولاً شامل یک یا چند نوع نوشیدنی (چای، قهوه، آب پرتقال و…)، لبنیات (پنیر، خامه و…) و غلات(نان، برنج و…) است که ممکن است با دانه‌های روغنی یا میوه‌ها نیز همراه شود. بسیاری از متخصصین تغذیه، صبحانه را وعدهٔ بسیار با اهمیتی می‌دانند که در آغاز روز، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند.

فردی که وعده های غذایی را به عمد یا به اجبار حذف می‌کند، میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن وی برای نگهداری انرژی پایین می‌افتد. چنانچه این عمل یعنی حذف وعده غذایی ادامه پیدا کند، درصد بیشتری از میزان مصرف متابولیسم، کاهش میابد. در طولانی مدت، BMR (میزان متابولیسم پایه) فرد پایین می‌افتد و بدن می‌آموزد که با انرژی کمتری زنده بماند. نتیجه این عمل آنست که بدن چربی‌های بیشتری را در بافت چربی ذخیر نماید. همچنین در مطالعات مربوط به سودمندی‌های مصرف صبحانه مشخص شده‌است که، افرادی که بطور منظم صبحانه می‌خورند چربی خون آنها بطور میانگین کمتر از افرادی است که عادت به مصرف صبحانه ندارند. واز طرف دیگر آنهایی که صبحانه نمی‌خورند، به احتمال زیاد در طول روز به خوردن غذاهای پر چرب که از نظر رژیم غذایی کم ارزش و بی ارزش اند روی می‌آورند و همین مسئله باعث بیمار شدن آنها می‌شود (از جمله دیابتو افزایش چربی خون). البته منظورمان از خوردن صبحانه، صبحانه سالم است نه بیسکویت و شکلات و تنقلات و آب میوه‌های غیر طبیعی. همه کودکان و بزرگسالانی که صبحانه نمی‌خورند تجربه علایم گرسنگی مانند خستگی، خواب آلودگی، و بیقراری داشته‌اند؛ که این خود منجر به کاهش بیشتر کارایی در کنار مسایل و مشکلات شخصی افراد می‌گردد.

مزایای مصرف صبحانه

  • ذخیره انرژی برای انجام کارهای روزانه در شرایط عادی و شرایط خاص
  • کمک به درک بهتر مفاهیم و انجام کار بهتر در طول روز و تمرکز بهتر برای انجام وظایف حساس(کمتر شدن حوادث)
  • روشی بسیار عالی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از افزایش وزن. افرادی که صبحانه سالم می‌خورند کنترل بهتری بر روی جلوگیری از افزایش وزن خود دارند
  • یکی از بهترین روش‌ها برای تحریک حرکات روده و پیشگیری از یبوست
  • افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن و مصرف بهتر انرژی برای فرد

۱۸-health01

تاریخچه صبحانه در ملل مختلف

بریتانیا

یک فنجان چای یا قهوه، یک یا دو تکه نان تُست، شاید مقداری گوشت خوک و تخم‌مرغ، یک لیوان شیر

هند

در هند جنوبی، هنگام صبحانه چیزهایی مثل «کیک برنجی» ، «وادا» ، «دوساس» ، «پونگال نمکی» که با مقداری «سامبر» داغ و دست کم یک نوع چاشنی دورچینی شده است مصرف می‌شود.

آفریقا

صبحانه معمولاً شامل نوعی املت محلی، یک نان بسیار شیرین و متراکم به نام نان شکری و چای است. گاهی اوقات نوعی فرنی در منزل طبخ و مصرف می شود، در حالی که بسیاری از مردم صبحانه خود را فروشندگان خیابانی خریداری می کنند. همچنین فرنی به نام Tom Brown (فرنی قهوهای رنگ تهیه شده از ذرت بو داده)نیز مصرف می شود. در زمان معاصر، یک وعده غذای محلی به نام waakye (برنج پخته شده در لوبیا)بسیار رایج است. مردم ترجیح می دهند این غذا را مانند دیگر وعده های غذایی کوچک از فروشندگان خیابانی بخرند.

ایران

در ایران، انواع نان مسطح، پنیر فتا ایران یا ایرانی، کره، انواع مختلف مارمالاد سنتی و یا مربا،عسل، خامه (سرشیر) و چای داغ از آیتم های اصلی صبحانه ایرانی محسوب می گردند. سایر اقلام، مانند خامه چرب، گردو، تخم مرغ آب پز سفت یا عسلی (نرم) و املت نیز برای صبحانه محبوب هستند. به طور سنتی صبحانه، انتخابی است از کره و پنیر، کره و مارمالاد (مربا)، خامه عسل، کره و عسل یا پنیر که روی نان تازه مالیده شده و به اندازه یک ساندویچ لقمه (یا یک گاز) تا زده می شود و با چای داغ مصرف می‌گردد. ترجیحاً چای با شکر شیرین می‌شود. یکی دیگر از مواد غذایی که معمولاً در ساعت سه تا پنج صبح و در فصل زمستان مصرف می‌شودحلیم نام دارد. حلیم، ترکیبی از گندم، دارچین، کره و شکر است که با گوشت بوقلمون / مرغ و یا گوسفند تکه تکه شده در طرف های بزرگ (دیگ) پخته می‌شود که به صورت گرم یا سرد و ترجیحاً گرم سرو می‌گردد. تقریباً در همه جای کشور، به ویژه مناطق سردسیر و معمولاً در ساعات اولیه صبح تعطیلات آخر هفته (صبح جمعه) کله پاچه (غذایی خوشمزه، سنگین و مقوی تهیه شده از سر و ساق پاهای گوسفند) مصرف می‌شود.

۱۸-health03

اسراییل

صبحانه اسرائیلی به طور معمول از قهوه، آب پرتقال، سالاد سبزیجات تازه، پنیر خامه‌ای، نان تازه و یا نان تست، زیتون، کره، تخم مرغ سرخ شده و کلوچه های کوچک و یا برش های کیک تشکیل شده‌است. صبحانه کامل تر ممکن است شامل تخم مرغ آب پز سفت، پنیر دلمه‌ای، پنیر کوارک و سالاد اسرائیلی باشد. نوعی دیگری از صبحانه رایج خمیر سرخ شده ای با نام malawach به همراه میوه های شیرین و یا افزودنی‌های تند مزه است. هتل‌ها با صبحانه بین قاره‌ای (صبحانه‌ای سبک معمولاً شامل نان، کره، مربا و قهوه) خود علاوه بر موارد فوق، معمولاً انواع ماهی و ماست و همچنین نوعی املت (با نام shakshuka رایج در منطقه) را سرو می‌کنند.

فلسطین

یک صبحانه فلسطینی به طور معمول از آب پرتقال، قهوه، نان تازه، انواع پنیر، سالاد سبزیجات تازه، تخم مرغ سرخ یا نیمرو شده و روغن زیتون تشکیل شده است. همچنین ممکن است شامل تخم مرغ آب پز سفت، ماست و مربا، و در بعضی موارد ماهی مزه دار شده یا املت محلی (Shakshuka) باشد.

مصر

فول مدمس ، یکی از غذاهای ملی مصر است،که با تخم مرغ و سبزیجات آماده می شود.
در مصر صبحانه سنتی غذایی با نام فول مدمس (نوعی عدسی) است که شامل: باقلا آرام پخته شده (گاهی با عدس) در سس (مزه دار شده با) روغن زیتون، آب لیمو و سیر، غذایی با نام genba kareesh (شامل پنیر با گوجه فرنگی، شوید یا جعفری، فلفل سبز تند و روغن زیتون)، فلافل، تخم مرغ سرخ شده، فتیر (feteer)، نوعی شیرینی مصری (bosomaat)، خامه با عسل (قشطة بالعسل)، شیره قند یا ملاس با بخارا (asal eswed we tehena)، مربا با خامه (meraba belkeshta)، چای با شیر (shai belabn) و غذای دیگر با نام mfta^a .

گردآوری:مجله اینترنتی نت سام