قباد شیوا – طراح گرافیک ایرانی

قباد شیوا طراح  و نقاش بزرگ ایرانی  در سال ۱۳۱۹ در شهر همدان به دنیا آمد.خانواده ی او از جمله پدر دستی در هنر داشتند. پدر او نوازنده تار بود و اهل ادبیات. یک از افراد خانواده او که نقش بسزایی در شکوفا شدن او داشت برادر بزرگترش بود او در بيمارستان آمريكايي‌ها در همدان كار مي‌كرد. برادر او كارت‌های كريسمسی را كه آمريكايی ها به او هديه مي‌دادند براي قباد مي‌آورد قباد روی اون کارت ها طرح هایی رو می کشید و برای اولین بار سر کلاس سیف الله گلچریان وقتی استاد خواست که همه کاردستی های خودشون و نشون بدهند. قباد طرح یکی از اون کارت ها را نشان داد و منتظر تنبیه استاد بود . ولی استاد شگفت زده شد واز کار او بسیار استقبال کرد .و بعد از ان ماجرا قباد دستیار کلاس های خصوصی استاد بود . قباد ساختن رنگ و آشنایی با رنگ را سر کلاس سیف الله گلپریان یاد گرفت.او کم کم به نقاشی طبیعت علاقه مند شد. با وجود مخالفت خانواده او بلاخره وارد دانشگاه هنر های زیبا شد. همکلاسی های او در آن سال ها عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو و بسیاری دیگر از بزرگان بودند. او کم کم کار خود را در مجله تماشا شروع کرد، این اتفاق شروعی برای شکوفا شدنش بود.

دغدغه ی اصلی قباد شیوا نمایش باورهایش و هویت و تاریخ و فرهنگ ایرانیان در کار هایشان است تا هنرش حرفی برای همه ی جهانیان داشته باشد. وی در در حال حاضر موسسه شخصی خود را اداره میکند که در زمینه مشاوره ی گرافیکی طراحی محیطی و نمایشگاهی فعال است.

قباد شیوا واحد گرافیک صدا و سیما یعنی انتشارات سروش را برپا کرد. قباد شیوا کم کم در سطح جهانی مطرح شد جایزه دوسالانه پوستر بورنو را برد و مجله های بزرگی کار های او را چاپ می کردند. او برای دانشگاه پرت(Pratt) نيويورك درخواست فرستاد و با وجود اینکه آن ها منتظر مدرس بودن او شاگردی و فرا گرفتن گرافیک را انتخاب کرد.

شیوا بعد از اینکه به ایران آمد در دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنرهای زیبا و برخی دانشگاه های هنر دیگر به تدریس پرداخت. قباد شیوا در آثار خود به روح و فرهنگ ایرانی بسیار اهمیت میداد و عقیده داشت که ما باید گرافیک خودمان را بوجود بیاوریم. آثار او طراحی ساده ای دارند، شامل بکارگیری ساده المان های ایرانیست. او اعتقاد داشت یک اثر هنری باید دارای روح اصیل ایرانی باشد و به خوبی  این موضوع را در آثار خود ایجاد می کرد. شیوا عموما در آثار خود از هنر اسلامی نیز استفاده می کرد. و دیدگاه نزدیکی هنر تزیینی را به هنر اسلامی اشتباه میدانست. هنر تزیینی هنری است که وقتی حذف میشود تغییر خاصی در کار ایجاد نکند برای مثال می گوید اگر کاشی کاری های مسجد شیخ لطف الله حذف شود دیگر مسجد رنگ و نقشی ندارد. پس هنر اسلامی صرفا هنر تزینی نیست.

*طراح کاریکاتور نیماجمالی

گردآوری:مجله اینترنتی نت سام