مزایای سیستم های مدیریت محتوا

ممکن است وب سایتی که در نظر دارید تا طراحی و پیاده سازی نمایید ، در بستر سیستم های مدیریت محتوا قابل تعریف نباشد (وب سایت خاص) که طبیعتاً نیاز به برنامه نویسی اختصاصی خواهید داشت و این یعنی هزینه و زمان تولید بیشتر ! ولی در اکثر مواقع وب سایتی که می خواهید، چه در قالب تجاری و یا شخصی ، با استفاده از سیستم های مدیریت محتوای موجود قابل اجراست. مزایای استفاده از نرم افزار سیستم مدیریت محتوا (cms)، نسبت به طراحی سایت اختصاصی عبارت اند از :

مزایای کلی

از طریق نرم افزار مدیریت محتوا (CMS) می توان اطلاعات وب سایت را در هر زمان و مکان به راحتی تغییر داد در صورتیکه تغییر اطلاعات سایت های استاتیک تنها توسط طراحان و برنامه نویسان وب و اغلب با پرداخت هزینه مجدد انجام پذیر است. گرچه ممکن است که هزینه اولیه ایجاد سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنند کمی بیش از سایت های استاتیک باشد ولی با توجه به مزایای این سیستم ها و ضعف سایت های استاتیک در به روز شدن آنها از نظر مدیریتی، شاید انتخاب سیستم مدیریت محتوا از ابتدا انتخابی مناسب تر باشد.

اصولا به روز رسانی سایت های ایستا (استاتیک) و مخصوصا سایت های فول (تمام) فلش برای طراحان و برنامه نویسان کار پر دردسری می باشد و پیشنهاد اغلب توسعه دهندگان وب این است که اگر به فکر توسعه وب سایت خود هستید بهتر است از ابتدا سیستم مدیریت محتوا (CMS) را انتخاب نمائید.

البته این درحالی است که گاهی به جهت تولید یک وب سایت خاص برخی تولیدکنندگان اقدام به برنامه نویسی یک سیستم مدیریت محتوای مناسب با آن سایت می کنند که این هم به دلیل صرف زمان چندین ماهه و هزینه های بالای آن منطقی و مناسب نیست. !

صرفه‌جویی در زمان تولید و به روزرسانی وب سایت ها

در حالی که طراحی و پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی به صورت اختصاصی، ماهها به طول می انجامد ، قراردادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) از پیش طراحی شده ، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید.  این صرفه جویی در زمان ، احتمالا محرک بسیار خوبی برای طراحی وب سایت شما با یک نرم افزار مدیریت محتوا یا cms است. یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای کلیه نیازهای مشتریان را پیش بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب سایت ، کافی است نسخه ای از یک وب سایت طراحی شده توسط نرم افزار cms ، بر روی وب قرار گیرد. با این توصیف هزینه طراحی و پیاده سازی یک وب سایت  اینترنتی به شدت کاهش می یابد.


انعطاف‌پذیری بیشتر

سیستم های مدیریت محتوا ، بسیار انعطاف پذیرتر از وب سایت های خاص منظوره اند ، چرا که تیم های تحلیل یک سیستم مدیریت محتوا ، می بایست انواع وب سایت های قابل راه اندازی با نرم افزار را در نظر گرفته و راهکارهایی را پیشنهاد کنند که طی آن پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی با ترکیب قابلیت های نرم افزار ، قابل پیاده سازی باشد. لذا می بایست از مستندات ، آموزش و سادگی بیشتری برخوردار باشند.

قابلیت های فراوان

سیستم های مدیریت محتوا با در نظر گرفتن نیازهای جامعه وسیع تری از کاربران و استفاده کنندگان تولید می شوند به همین دلیل قابلیت های متفاوت و مختلفی در آن ها گنجانده می شود که به صورت رایگان می توان از آنها استفاده کرد. و این در حالی است که در تولید سایت های خاص چنین امکانی یا وجود ندارد و یا مستلزم پرداخت هزینه اضافه خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما در سیستم مدیریت محتوای خود نیاز به چند نوع فرم اعم از فرم تماس ، فرم استخدام و یا فرم سفارش باشید با افزودن یک فرم ساز به سیستم مدیریت  محتوای خود به همه آنها دسترسی پیدا می کنید اما در یک سایت خاص هر یک از این فرم ها بایستی به صورت جداگانه برنامه نویسی شده و برای آن هزینه پرداخت کنید.

امنیت بالاتر وب‌سایت  

با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی شده است ، لذا شرکت طراح دائما در حال رفع ایراد ، ارتقاء قابلیت ها و افزایش امنیت آن است. به عبارت بهتر باید گفت ، چنانچه یک وب سایت اینترنتی خاص منظوره طراحی شده توسط یک شرکت طراح سایت ، هک شود ، قابل مقایسه با هک شدن نرم افزاری نیست که صدها ، بلکه هزاران وب سایت از آن استفاده نموده و هک شدن سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده در طراحی آن ها به معنای هک شدن تمامی آن وب سایت های اینترنتی خواهد بود ، بنابراین برای تیم طراح معقول خواهد بود که زیر بار هزینه های هنگفت امنیت رفته و نرم افزار مدیریت محتوای خود را امن کنند. این در حالی است که برای یک تک سایت ، احتمالا ، نه برای شرکت طراح وب و نه برای مشتری ای که سایت برای وی طراحی و پیاده سازی می شود ، به صرفه نخواهد بود که پذیرای هزینه بالایی برای امنیت  باشند.

وجود مستندات ، راهنما و آموزش کافی

شرکت های طراحی وب سایت های اینترنتی ، برای ارائه آموزش به کاربران سیستم مدیریت محتوای خود ، مستنداتی را فراهم می آورند ، تا مدیران وب سایت های اینترنتی با مراجعه به این راهنماها یا مستندات ، بتوانند بدون وابستگی به تیم پشتیبانی شرکت طراح سایت ، وب سایت اینترنتی خود را مدیریت نموده و محتوای وب سایت را بروز رسانی نمایند ، اما داستان برای یک وب سایت اختصاصی ، به شکل کامل متفاوت بوده و تیم برنامه نویسی ، فرصت زیادی برای تولید محتوای مستنداتی که صرفا در یک وب سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد ، نخواهند گذاشت.

گردآوری: نت سام

Share on print
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط اینترنت قطع می باشد